Menu
Alles over onderwijs

Heliomare heeft op verschillende locaties in Noord-Holland scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en beroepsopleidingen. Leerlingen en studenten leren en ontwikkelen zich in hun eigen tempo en op de manier die voor hun het best passend is.

Revalidatie en behandeling

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij ons terecht voor medisch specialistische revalidatie. Voor volwassenen kan dat door opname (klinisch) of poliklinische behandeling. Kinderen en jongeren kunnen een poliklinisch traject doorlopen, ook als zij bij ons op school zitten. Daarnaast is voor mensen met hersenletsel behandeling of begeleiding mogelijk als zij al een revalidatietraject achter de rug hebben.

Arbeidsintegratie bij Heliomare

Iedereen met vragen over arbeids(re-)integratie kan bij ons terecht voor ondersteuning en begeleiding als u. Bijvoorbeeld als u: werk heeft maar dreigt uit te vallen door ziekte of een ongeval; werk heeft en door ziekte of ongeval bent uitgevallen; geen werk heeft, een uitkering ontvangt en weer wil werken óf een vraag heeft over arbeid of werken.

Bewegen en Sport bij Heliomare

Iedereen kan sporten, onafhankelijk van beperking, aandoening of tijdelijke blessure. Ons Beweeg- en sportcentrum is voor iedereen, met of zonder handicap, beperking of blessure. Wij zijn gespecialiseerd in medische fitness voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), een hoge bloeddruk of overgewicht. Volgt u bij ons een revalidatiebehandeling, dan is bewegen en sporten daarvan een belangrijk onderdeel.

"Het opbouwen van een band met een leerling, die uitdaging aangaan, daar is het mij om te doen"

Lars Hoekzema Onderwijsassistent op Heliomare College Alkmaar, docent ICT-lessen voor de onderbouw, begeleider groepsstages en lid van de ICT werkgroep binnen Heliomare Onderwijs


Ik loop hier nu 5 jaar rond. En altijd met een glimlach. Saai is het nooit. Geen leerling is hetzelfde, iedereen heeft zijn eigen rugzakje. Het meest bijzondere van mijn werk is de interactie met leerlingen. Het opbouwen van een band met een leerling, die uitdaging aangaan, daar is het mij om te doen.

De grenzen opzoeken van wat een kind leuk vindt en wat niet, onderzoeken wat hij of zij wel en niet kan. Met de ene kun je een dolletje maken, met de ander moet je voorzichtiger zijn. En dan nog is iedere dag anders. Hebben ze ’s morgens in de file gestaan? Dan waait er een andere wind door school en valt een grapje sneller verkeerd.

Tegenwoordig gaat alles online. Van bankieren tot kaartjes kopen en inchecken. Daar ligt een behoorlijke opgave voor onze leerlingen. Want is het voor een ‘normaal’ mens soms al ingewikkeld om goedbedoelde berichten te onderscheiden van spam of phishing, voor onze doelgroep is dat helemaal lastig. Zij ruiken geen onraad en zijn makkelijk te misleiden. Daarbij komt dat, nu iedereen vergroeid is met de telefoon en er van alles gedeeld wordt op de socials, het bijbrengen van de do’s en dont’s geen overbodige luxe is. Daarom bespreek ik tijdens de ICT-lessen aan de hand van de methode ‘mediawijsheid’ wekelijks een mediaonderwerp. Wat Facebook of Instagram inhoudt bijvoorbeeld en dat je vooral niets moet doen als een onbekende je om een foto vraagt.

Verder laat ik de onderbouwleerlingen stapsgewijs kennismaken met computervaardigheden. We beginnen met het inloggen van hun Chromebook, dan gaan we naar Cloudwise waarin de schoolopdrachten staan, en vanaf daar breiden we uit. Ze leren mailtjes versturen, afbeeldingen zoeken en online tekeningen maken. De gevorderden mogen zelfs een 3D ontwerp maken. Als ik merk dat een leerling geïnteresseerd is in techniek en ICT dan kan hij zich daar in de bovenbouw verder in ontwikkelen. Door ICT verbetert de zelfredzaamheid van onze leerlingen omdat ze dingen die ze niet weten of waar ze niet uitkomen, zelf kunnen opzoeken. 

Door het nabootsen van situaties, denk aan een stageplek of treinstation, kunnen kinderen wennen aan een nieuwe omgeving en weten ze wat ze kunnen verwachten.

Lars Hoekzema

Behalve met computers werken we ook met Bibots robotjes, dat zijn een soort minischildpadjes met op hun rug pijltjes waar kinderen het schildpadje mee naar voren, achteren, links of rechts kunnen laten lopen. Op deze manier komen ze spelenderwijs in aanraking met programmeren. We hebben hier op school trouwens ook een ‘knuffelrobot’ in de vorm van een klein diertje, waar onze leerlingen tegen kunnen praten alsof het een vriend is. De ‘knuffelrobot’ heeft een positief effect omdat leerlingen over hun gevoelens leren praten. Aan een knuffel vertel je nu eenmaal meer dan aan een leerkracht of ouder. 

Ik verwacht dat robotica in de toekomst nog veel meer kan betekenen voor het speciaal onderwijs. Het kan bijvoorbeeld leerlingen die niet kunnen lezen, maar wel kunnen praten, helpen bij opdrachten. Ook kunstmatige intelligentie is een uitkomst. Als er een werkstuk gemaakt moet worden bijvoorbeeld, scheelt het zoekwerk en leerlingen moeten hetgeen Chat GPT hen voorschrijft alsnog lezen om te beoordelen wat relevant is. En dan Virtual Reality, ook dat kan onze leerlingen veel brengen. Door het nabootsen van situaties, denk aan een stageplek of treinstation, kunnen kinderen wennen aan een nieuwe omgeving en weten ze wat ze kunnen verwachten. Ook dat zal hun sociaal en emotioneel functioneren ten goede komen. Ik kan niet wachten tot we de VR-tak hebben uitgebreid op school.

Deel dit bericht
Terug naar boven
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.