Oplossingsgerichte verzuim- en preventiegesprekken
Hoe ga ik oplossingsgericht en respectvol om met mijn zieke werknemer? Hoe kan ik voorkomen dat medewerkers verzuimen? Al deze vragen worden beantwoord in de training Oplossingsgerichte verzuim- en preventiegesprekken.
Preventiegesprekken met medewerkers en een oplossingsgerichte houding van de leidinggevende kan leiden tot ander gedrag ten aanzien van verzuim bij de werknemer. Hierdoor kan verzuim worden voorkomen of verminderd.
Bij de oplossingsgerichte gespreksvoering staat niet het probleem, maar de oplossing centraal. Kenmerkend voor deze methodiek is de respectvolle wijze waarop mensen worden gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid.
Door kennis te maken met deze benadering en intensief te oefenen in rollenspellen (met acteur) wordt de leidinggevende getraind om deze methode toe te passen in verzuim en preventiegesprekken. Er komt een dialoog op gang tussen werknemer en leidinggevende waarbij constructief wordt gezocht naar oplossingen.
Doelstellingen training
- Door de training leert de leidinggevende op een respectvolle wijze door te vragen waardoor een beter beeld ontstaat van de situatie van de werknemer.
- Door meer nadruk te leggen op preventie, wordt verzuim voorkomen.
- Het menselijk aspect wordt benadrukt en de werknemer wordt gestimuleerd zelf verantwoordelijkheid te nemen.
- De leidinggevende leert het belang van het maken van concrete afspraken met de werknemer.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over inhoud, programma, prijs? Dan kunt u contact opnemen met een van onze accountmanagers T 088 920 88 88 of een mail sturen naar info-arbeidsintegratie@heliomare.nl