Twee en een half jaar geleden werd het leven van Danny (nu 17 jaar oud) volledig op zijn kop gezet door een fietsongeluk op de provinciale weg naar zijn bijbaan in Oudkarspel. Twee weken lag hij in coma voordat zijn herstel begon. Dat bracht hem naar de NAH (niet-aangeboren hersenletsel) Observatiegroep van Heliomare.
Na zijn ongeluk moest Danny alles opnieuw leren: lopen, praten, lezen, schrijven en zelfs het oplossen van de Rubik’s Cube, wat hij vóór het ongeluk in 30 seconden kon. Met een flinke dosis doorzettingsvermogen en steun van zijn familie ging hij de uitdaging aan. “Mijn zus en vader gaven me in het ziekenhuis een Rubik’s Cube. Ze zeiden dat als ik die weer zou kunnen oplossen, alles goed zou komen. Dat is gelukt, maar nu is mijn volgende doel om mijn oude record verbreken”, vertelt Danny vastberaden.
Danny werkte ontzettend hard, maar schrijven, rekenen en en lezen moest hij helemaal opnieuw leren.
Ilse Valkenburg, leerkracht NAH Observatiegroep
Hard werken
Na een intensieve periode van vijf maanden in het ziekenhuis en in revalidatiecentrum De Hoogstraat kwam Danny terecht bij Heliomare. Ilse Valkenburg, leerkracht bij de NAH Observatiegroep, herinnert zich deze periode nog erg goed: “Rekenen en lezen moest hij helemaal helemaal opnieuw leren,” vertelt ze. Toch maakte hij veel vooruitgang. “Bij de NAH Observatiegroep kon hij revalideren tijdens schooltijd en konden we samen gericht kijken naar de begeleiding die hij nodig had om terug te keren naar school.”
Naast het harde werken, herinnert Danny zich vooral de steun van zijn familie, van zijn begeleiders en de gezelligheid op de NAH Observatiegroep. “We deden veel spelletjes samen, zoals schaken. Ook de therapie was leuk, zoals het zingen bij logopedie.” Danny vertelt met een grote lach op zijn gezicht over zijn eigengemaakte speciale drankje: de ‘espreschoc’, chocomelk met koffie. “O, en ik heb gewonnen van Ilse met steen-papier-schaar!”
De NAH Observatiegroep hielp Danny om zijn oude schoolritme voorzichtig op te pakken. Hij kon af en toe terug naar zijn oude middelbare school om mee te doen met bijvoorbeeld de technieklessen. Toch bleek een overstap naar Heliomare College De Velst Arbeid & Dagbesteding beter voor hem. Ilse: “Hier kan Danny zich op zijn tempo ontwikkelen en verder werken aan zijn doelen.”
Toekomstdromen
Danny vertelt over hoe zijn week er tegenwoordig uitziet: “Ik zit nu in de bovenbouw en loop stage bij een bouwmarkt en bij de troepwinkel”, zegt hij lachend. “Zo noem ik de kringloopwinkel. Ik vind het fijn als alles netjes is en daar mag ik de winkel netjes houden.” Sinds kort reist hij ook alleen met het openbaar vervoer. Trots vertelt hij: “Op maandag en woensdag ga ik zelf met de bus en de trein naar school. Dat geeft me meer vrijheid.”
In het weekend werkt Danny weer in de plantenkas in Heerhugowaard waar hij vóór het ongeluk ook werkte en zijn gedrevenheid wordt nog eens onderstreept wanneer hij zijn doelen opsomt. Hij wil niet meer moe zijn wanneer hij een rondje om school heeft gerend, minder krakend kunnen praten en iets moeilijkere sommen kunnen oplossen. “O, en mijn Rubik’s Cube record. Voor het ongeluk loste ik de kubus in 30 seconden op. Dat haal ik nog niet.” Danny is vastberaden. “Maar ik weet zeker dat het lukt.”
De NAH Observatiegroep
De NAH Observatiegroep van Heliomare, gevestigd op De Velst in Heemskerk, biedt kinderen en jongeren van 6 tot 21 jaar met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) een intensief en op maat gemaakt onderwijs- en revalidatieprogramma van 2 tot 10 maanden. Dit programma is speciaal ontworpen voor leerlingen die na een ongeval of langdurige ziekte moeite hebben om terug te keren naar school. Een team van gespecialiseerde leerkrachten, neuropsychologen en therapeuten begeleidt de leerlingen, onderzoekt hun mogelijkheden en ondersteunt bij het vinden van een passende onderwijsplek, ofwel terug in hun oude klas of binnen het speciaal onderwijs.
Wil je meer weten over de NAH Observatiegroep? Klik hier.