Ondersteuning op maat
Iedere leerling heeft een ontwikkelingsperspectief. Op basis daarvan wordt met de leerling samen een uitstroomprofiel gemaakt. Dat profiel is gericht op het niveau waarop de leerling de school kan verlaten, het zogenaamde uitstroomprofiel. Leerlingen hebben bij hun ontwikkeling ondersteuning nodig om na de schoolperiode optimaal te participeren in de samenleving.
Tijdens de schoolperiode wordt de benodigde ondersteuning geboden, veelal door de school, maar ook door andere onderdelen van Heliomare, zoals de jeugdrevalidatie. Onderwijs, revalidatie en zorg zijn dus volledig op elkaar afgestemd. De revalidatie beschikt over de beste middelen voor behandeling en begeleiding en door de gezamenlijke aanpak van Heliomare onderwijs en revalidatie kunnen leerlingen die geen revalidatiebehandeling behoeven ook zo nodig gebruik maken van het gehele arsenaal, zoals revalidatietechniek, aangepaste ICT en andere hulpmiddelen en aangepast leer-, spel- en ontwikkelingsmateriaal.
Specifiek voor het onderwijs zijn onder supervisie en verantwoordelijkheid van de jeugdarts protocollen ontwikkeld voor relevante voorbehouden handelingen en voor acute noodsituaties (bijv. allergie, epilepsie). De schoolomgeving is volledig op de leerlingen en hun leerdoelen ingericht. Voor leerlingen met somatische stoornissen of beperkingen in de mobiliteit is op sommige locaties voorzien in extra brede gangen, elektrische deuren/liften, apparatuur voor verzorging, aangepaste toiletten therapieruimtes en verzorgingsruimtes.
Dagelijkse hulp
Een aantal van onze leerlingen hebben bij hun persoonlijke verzorging hulp nodig. De ondersteuning varieert van hulp bij het eten en drinken, medicijngebruik, toiletbezoek inclusief eventuele zindelijkheidstraining tot aan- en uitkleden bij zwemmen en gymnastiek. Ook voor de gespecialiseerde lichamelijke verzorging wordt een beroep gedaan op de assistent. Daarnaast is de assistent ondersteunend in het onderwijs bij leerlingen die hulp nodig hebben bij het gebruik van bijvoorbeeld de computer, lezen en schrijven en bij de creatieve- en/of praktijkvakken.
Bekijk voor meer informatie de folder Revalidatie in het voortgezet speciaal onderwijs.
ICT
ICT neemt bij ons een belangrijke plaats in. Het biedt diverse mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen en te motiveren en on de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. Veel van onze leerlingen kunnen door hun motorische beperkingen niet of moeilijk schrijven, tekenen, manipuleren met leermaterialen en/ of praten. Deze beperkingen kunnen de deelname aan het onderwijs- leerproces (ernstig) bemoeilijken. ICT kan beperkingen voor het volgen van onderwijs (deels) opheffen.
De leerontwikkeling wordt op deze manier minder beperkt door de handicap. Door het vergemakkelijken van motorische handelingen geeft de computer aan de leerling meer educatieve mogelijkheden om zelfstandig te leren, te communiceren, eigen initiatieven te nemen en zelf invloed uit te oefenen op wat hij doet. Hierdoor kan het gevoel van eigenwaarde en zelfrespect enorm groeien. De leerling die motorisch niet in staat is om de gewone computermuis of het toetsenbord te gebruiken, kan met behulp van allerlei computeraanpassingen toch “gewoon” werken op de computer. De computer wordt op deze manier als prothese middel ingezet.
Het vergroten van de zelfstandigheid is een grote meerwaarde voor de inzet van ICT binnen ons onderwijs. Op school heeft de ICT deskundigheidsbevordering van zowel het personeel als ook de leerlingen een hoge prioriteit.
Educatieve software
Door het werken met educatieve software (eduware) kan er goed rekening gehouden worden met verschillen in aanleg, tempo, voorkeur en leerstijl van onze leerlingen. Zo biedt het werken met een computer de leerlingen structuur, oefeningen worden op aantrekkelijke en dus motiverende manier gepresenteerd, leerstof wordt makkelijker gevarieerd makkelijk van leerstof en de computer wordt door de leerlingen als een objectief medium gezien. Bij afleuring heeft het geen emotionele lading: als iets niet lukt, probeer je het gewoon nog een keer. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van multimedia (beeld, geluid , animatie & video) worden de lessen nog aantrekkelijker.