Voorspellen van balansrevalidatie uitkomst op basis van structurele en functionele hersennetwerken in Cerebrale Parese (CP-RehOP)
Virtuele Realiteit (VR)-spellen worden vaker ingezet in de revalidatie van verschillende patiëntengroepen. VR-spellen zouden patiënten extra kunnen laten oefenen/bewegen naast de therapie. Hoewel pilot-onderzoeken veelbelovende resultaten laten zien bij kinderen met cerebrale parese (CP), is er amper evidentie vanuit RCTs. Bovendien is het onduidelijk of VR-training een effect heeft op balanscontrole bij kinderen met CP. Dit kan komen doordat verschillende studies andere maten van balans meten, en omdat het onduidelijk is wat de neurale oorzaak is van balansproblemen.
De studie heeft de volgende onderzoeksvragen:
-
Verbetert zes weken VR-training balanscontrole bij kinderen met CP?
-
Blijft deze eventuele verbetering behouden na een follow-up?
-
Welke neurale structuren of netwerken staan in voor balanscontrole bij CP?
-
Kan zes weken VR-training neuroplasticiteit teweegbrengen?
Hoe wordt dit onderzocht?
In een RCT waarbij de interventiegroep (VR-training) en controle groep (geen VR) op drie momenten naar het VUmc komen. De eerste 2x (pre- en post-training) voor balanstests en MRI-scans. De laatste maal (follow-up na zes weken) enkel voor balanstests. Balanstests bestaan uit klinische balansschalen (e.g. pediatric balance scale, trunk control measurement scale), en biomechanische maten tijdens stilstaan en lopen (e.g. sensory organisation test, margins of stability). MRI scans houden structurele scans, diffusion tensor imaging en fMRI in.
Betrokken instellingen
-
VUmc
-
Heliomare
Financiering
Het project wordt gefinancierd door de EU via een Marie-Sklodowska Curie Individual Intra-European fellowship.
Publicaties
Zie de website van het VUmc voor meer informatie.
Looptijd
Startdatum: september 2016
Geplande einddatum: december 2018