Menu
Alles over onderwijs

Heliomare heeft op verschillende locaties in Noord-Holland scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en beroepsopleidingen. Leerlingen en studenten leren en ontwikkelen zich in hun eigen tempo en op de manier die voor hun het best passend is.

Revalidatie en behandeling

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij ons terecht voor medisch specialistische revalidatie. Voor volwassenen kan dat door opname (klinisch) of poliklinische behandeling. Kinderen en jongeren kunnen een poliklinisch traject doorlopen, ook als zij bij ons op school zitten. Daarnaast is voor mensen met hersenletsel behandeling of begeleiding mogelijk als zij al een revalidatietraject achter de rug hebben.

Arbeidsintegratie bij Heliomare

Iedereen met vragen over arbeids(re-)integratie kan bij ons terecht voor ondersteuning en begeleiding als u. Bijvoorbeeld als u: werk heeft maar dreigt uit te vallen door ziekte of een ongeval; werk heeft en door ziekte of ongeval bent uitgevallen; geen werk heeft, een uitkering ontvangt en weer wil werken óf een vraag heeft over arbeid of werken.

Bewegen en Sport bij Heliomare

Iedereen kan sporten, onafhankelijk van beperking, aandoening of tijdelijke blessure. Ons Beweeg- en sportcentrum is voor iedereen, met of zonder handicap, beperking of blessure. Wij zijn gespecialiseerd in medische fitness voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), een hoge bloeddruk of overgewicht. Volgt u bij ons een revalidatiebehandeling, dan is bewegen en sporten daarvan een belangrijk onderdeel.

Teaching, Learning & Technology


Bij Heliomare zijn we trots op onze samenwerking met het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland. Samen richten we ons op onderzoek naar sociaal-emotioneel leren en technologie in het speciaal onderwijs. Ons doel is om het welzijn van leerlingen te vergroten door hun sociaal-emotionele vaardigheden te versterken met behulp van technologie.

Sociaal-emotioneel leren en technologie in het speciaal onderwijs

Bij Heliomare erkennen we het belang van sociaal-emotioneel leren voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Deze leerlingen hebben vaak te maken met verminderde sociale vaardigheden door beperkingen op fysiek, cognitief of sensorisch gebied, wat hun welzijn kan beïnvloeden. Technologie kan een waardevolle ondersteuning bieden om deze leerlingen te helpen hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen en hun kansen op deelname aan de samenleving te vergroten.

Technologie biedt leraren in het speciaal onderwijs diverse mogelijkheden om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. Nu al worden technologieën als Pictoschrijven, ClassdDojo, OMNIDU, de Sprekende Muur en video opnames ingezet door leraren binnen Heliomare Onderwijs, Kijkend naar de toekomst, kan er ook gedacht worden aan: 

  • Augmented Reality (AR): Hiermee kunnen leerlingen oefenen met situaties die ze moeilijk vinden, zoals het helpen van een klant tijdens een stage.
  • Virtual Reality (VR): Hiermee kunnen leerlingen in een gesimuleerde omgeving oefenen voor bijvoorbeeld het staatsexamen.
  • Sociaal humane robots: Deze kunnen fungeren als leermaatjes, waarbij leerlingen veilig hun verhaal kunnen delen en feedback krijgen.
  • Serious games: Hiermee kunnen leerlingen op een veilige manier ervaren wat de consequenties zijn van hun keuzes.
Technologie moet altijd ondersteunend zijn aan het primair leerproces en kan bijdragen aan het verbeteren van ons onderwijs mits het goed ingezet wordt. Uiteindelijk gaat het niet om de tool, maar om het doel dat we ermee willen bereiken.

Hans Smeele (Onderzoeker en Adviseur Teaching, Learning and technology)

De rol van de onderzoekkring

Onze vijfjarige samenwerking met het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland is een belangrijke pijler in ons streven naar innovatie in het speciaal onderwijs. Samen onderzoeken we hoe technologie kan bijdragen aan het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Deze samenwerking stelt ons in staat praktijkgericht onderzoek te doen en nieuwe technologieën te implementeren die het leerproces verrijken.

Binnen de onderzoekkring TLT Special Needs onderzoeken onze docent-onderzoekers, aan de hand van praktijkvragen vanuit de scholen, de toegevoegde waarde en effecten van technologie. In de toekomst is het de wens dat zij hierin samen zullen werken met vierdejaarsstudenten van Inholland. De onderzoekkring wordt geleid door Hans Smeele (onderzoeker & adviseur Teaching Learning & Technology Heliomare), Diana van Veen (senior onderzoeker Inholland lectoraat TLT) en Nynke Bos (lector Inholland).

Bekijk hier de video waarin onderzoeker Diana van Veen vertelt over de onderzoekkring. 

Eerste onderzoeksresultaten

De eerste resultaten van ons onderzoek, verkregen uit vier focusgroepen en gesprekken met revalidatieprofessionals, blijkt dat technologie al breder wordt ingezet dan aanvankelijk gedacht. Tijdens de gesprekken beseften veel van onze professionals hoeveel ze al doen op het gebied van sociaal-emotioneel leren, maar ze zien ook dat ze de bestaande technologieën nog effectiever kunnen inzetten. Deze bevindingen benadrukken het belang van technologie in het ondersteunen van sociaal-emotioneel leren en bieden waardevolle inzichten voor leraren om technologie effectiever in te zetten. 

De praatplaat 'Sociaal-emotioneel leren en technologie in het speciaal onderwijs' geeft een visuele samenvatting van de eerste inzichten en bevindingen uit het onderzoek. Het biedt een helder overzicht van hoe technologie kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, met voorbeelden van technologieën per competentiegebied en toelichting op de didactische keuzes die de inzet ervan bepalen.

Download hier de praatplaat

Toekomstige stappen

Op basis van de eerste onderzoeksresultaten gaan we verder met het verkennen van nieuwe innovatiekansen om technologieën nog beter in ons onderwijs toe te passen. Daarnaast zullen we onderzoeken hoe we de bestaande technologieën nog effectiever kunnen benutten. Hoe kunnen we bijvoorbeeld het huidige gebruik van middelen zoals 'de Sprekende Muur' en 'Pictoschrijven' optimaliseren, zodat deze leerlingen nog beter ondersteunen bij het uiten van hun gevoelens en het nadenken over samen spelen.

Daarnaast onderzoeken we hoe inzichten en technologieën uit de revalidatiezorg, zoals virtual reality (VR) en e-learnings, kunnen worden geïntegreerd in het onderwijs. Deze technologieën bieden veelbelovende mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling en hun leerervaringen te verrijken

Kortom, er ligt nog veel potentieel voor ons om te benutten en te onderzoeken. 

Nieuws en informatie

Heeft u vragen over de onderzoekkring of heeft u ideeën? Neem dan contact op met Hans Smeele via h.smeele@heliomare.nl.

Meer informatie en de laatste ontwikkelingen over de onderzoekkring en de samenwerking met het lectoraat Teaching, Learning & Technology kunt u hier lezen:

Lectoraat Teaching, Learning & Technology Inholland

Heliomare en Hogeschool Inholland tekenen samenwerkingsovereenkomst

Lectoraat TLT presenteert eerste onderzoeksresultaten

Onze docent-onderzoekers

De volgende docent-onderzoekers maken deel uit van de onderzoekkring: 

Laura Vis (De Ruimte), Lienke Hillebrand (De Alk), Sam Bakker (Heliomare College De Velst), Arlette Zoon (Heliomare College Alkmaar), Marjolein Bodeman (Heliomare De Velst SO & VSO-BAD), Hans Smeele (onderzoeker & coördinator), Diana van Veen (senior onderzoeker Inholland lectoraat TLT), Pauline van der Kolk (begeleider)

Deel dit bericht
Terug naar boven
Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.
Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.