Voordat u in behandeling bij Heliomare komt raden wij u aan in uw polisvoorwaarden te kijken of de kosten van uw behandeling worden vergoed. Hiermee kunnen onwenselijke situaties worden voorkomen. Heeft u vragen over de vergoeding, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Zorgaanbieders en zorgverzekeraars dienen elk jaar voor 1 januari afspraken te maken over de zorg die geleverd gaat worden. Er worden onderhandelingen gevoerd over welke zorg aangeboden wordt voor welke prijs. Dit geldt ook voor Stichting Heliomare als zorgaanbieder van medische zorg. Stichting Heliomare heeft met vrijwel alle zorgverzekeraars afspraken gemaakt, zodat wij ook in 2025 zorg aan onze cliënten kunnen aanbieden.
Binnen Heliomare worden behandelingen aangeboden die onder verschillende financieringsvormen vallen. Hieronder een overzicht van de aangeboden behandelingen.
- Revalidatiebehandeling
Een revalidatiebehandeling is een traject dat bestaat uit behandeling door verschillende behandelaren, zoals artsen, fysiotherapeuten, verpleegkundigen en andere. Zorgverzekeraars en zorginstellingen maken op basis van Diagnose Behandeling Combinaties (DBC's) afspraken. Voor revalidatiezorg zijn verschillende DBC's vastgesteld met de zorgverzekeraars. Alle benodigde behandelingen worden in een pakket (DBC) gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar, elke handeling wordt niet afzonderlijk berekend. Een DBC omvat alle activiteiten die samenhangen met uw diagnose en behandeling binnen een bepaalde periode. Er worden geen losse afspraken gedeclareerd.
De startdatum van het DBC-zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit die heeft plaatsgevonden. De datum waarop de DBC product eindigt, wordt bepaald door vaste regels. De einddatum hoeft niet altijd de laatste dag van de behandeling te zijn, maar is de dag dat de DBC termijn verloopt. De doorlooptijd van een DBC-zorgproduct is maximaal 120 dagen. Na afloop van deze periode wordt het DBC-zorgproduct afgesloten en de rekening opgemaakt. Als u langer in behandeling blijft, dan wordt opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van de vervolg-DBC hoeft dus niet gelijk te zijn aan startdatum van de eerstvolgende behandeling.
- Revalidatie behandeling in het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ)
Revalidatieartsen van Heliomare voeren in het RKZ consulten uit en er vindt revalidatiebehandeling plaats onder verantwoording van revalidatieartsen van Heliomare. De declaratie voor deze behandeling wordt door Heliomare naar de zorgverzekeraar gestuurd. In dit geval zal u de naam Heliomare terugvinden in het overzicht van zorgkosten bij uw zorgverzekeraar.
- Behandelprogramma Hersenz (zorgtraject bij niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Hersenz is een traject bestaande uit groepsbehandeling en individuele behandeling voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. De behandelingen worden los van elkaar, per behandeldatum gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Heliomare heeft met alle zorgverzekeraars een overeenkomst voor het bieden van deze zorg.
- Eerstelijns paramedische zorg (Fysiotherapie en Logopedie)
In Krommenie biedt Heliomare eerstelijns fysiotherapie en logopedie aan. Dit is zorg waar u zelf, een afspraak voor kunt maken. Onze fysiotherapeuten helpen u bij vragen klachten op het gebied van bewegen. De logopedisten onderzoeken, adviseren en behandelen cliënten van alle leeftijden die problemen ervaren op het gebied van stem, spraak, taal, gehoor of slikken.
Eerstelijns fysiotherapie en logopedie worden per consult (afspraak) gedeclareerd. Beide vormen van behandeling vallen onder de zogenaamde paramedische zorg. Paramedische zorg wordt beperkt vanuit het basispakket vergoed. Informeer bij uw zorgverzekeraar of u hiervoor bent verzekerd en hoeveel behandelingen u krijgt. Doe dit ook wanneer u aanvullend bent verzekerd.
Passantentarieven
Als uw zorgverzekeraar geen zorgovereenkomst heeft afgesloten met Heliomare, of u heeft geen Nederlandse zorgverzekering, dan kan het zijn dat u (een deel van) de kosten zelf moet betalen. Heliomare brengt dan het passantentarief in rekening, aan u als patiënt. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt jaarlijks de maximum tarieven, met deze richtlijn bepaalt Heliomare de hoogte van de passantentarieven.
De passantentarieven voor 2025 zijn als volgt:
Bekijk hier het overzicht 2023 en 2024.
Financiële gevolgen
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht om zich te verzekeren tegen ziektekosten. Zorgverzekeraars vergoeden een groot deel van de kosten van behandeling. U betaalt echter altijd een verplicht eigen risico. Heeft u zorg nodig die niet onder de basisverzekering valt, dan kan het zijn dat u een deel van de rekening zelf moet betalen. Dit is afhankelijk of u naast de basisverzekering ook nog een vrijwillig aanvullende verzekering heeft afgesloten. Heliomare heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract. Mocht uw zorgverzekeraar geen contract hebben met Heliomare moet u mogelijk een deel van de kosten zelf betalen. Dit is afhankelijk van welke polis u hebt afgesloten bij uw zorgverzekeraar.
Niet verzekerd?
Wanneer u geen zorgverzekering heeft afgesloten, dient u zelf de volledige kosten van de behandeling te betalen. U betaalt eerst een voorschot van de te verwachten kosten, na afloop van het DBC (120 dagen) volgt de volledige factuur.
Overstappen naar een andere zorgverzekering
Als u bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, kunt u dit bij uw eerstvolgende bezoek aan ons doorgeven. Wij zorgen dan voor een juiste registratie en verwerking.
Eigen risico
Verplicht eigen risico
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. Het verplichte eigen risico gaat in op de dag dat u 18 jaar wordt. De overheid heeft het verplicht eigen risico vastgesteld op € 385 in 2025. Dit betekent dat u per kalenderjaar de eerste € 385 aan zorgkosten die onder de basisverzekering vallen, zelf moet betalen. Naast dit verplichte eigen risico kunt u vrijwillig kiezen voor een aanvullend hoger eigen risico.
Vrijwillig aanvullend eigen risico
Naast het verplichte eigen risico bieden zorgverzekeraars ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vrijwillig aanvullend eigen risico. Een aanvullend eigen risico kunt u ophogen met €100, €200, €300, €400 en €500. Dit betekent dat het verplichte en het vrijwillig aanvullend eigen risico samen op kunnen lopen tot € 885 afhankelijk van de keuze die u hebt gemaakt.
Hoe wordt het eigen risico verrekend?
Heliomare stuurt de nota van uw behandeling en/of consult rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Het eigen risico wordt door de zorgverzekeraar naderhand bij u in rekening gebracht. De zorgverzekeraar kijkt naar het jaar waarin de behandeling gestart is om te bepalen of u (nog) een eigen risico verschuldigd bent.
Dus als uw behandeling in 2024 startte en in 2025 eindigt, dan hebben de zorgkosten betrekking op het jaar 2024. U ontvangt het bericht dat uw zorg voor 2024 is betaald door uw zorgverzekeraar. Wanneer er nog eigen risico over 2024 open staat, zal de zorgverzekeraar dit bij u in rekeningen brengen.
Vindt er in 2025 een vervolgbehandeling plaats, dan hebben de zorgkosten ook betrekking over dit jaar. Bij een openstaand eigen risico in 2025 brengt uw zorgverzekeraar de zorgkosten bij u in rekeningen, tot het nog openstaande eigen risico.
Eigen bijdrage
Voor sommige behandelingen of hulpmiddelen uit de basisverzekering heeft de overheid een wettelijke eigen bijdrage of een maximum vergoeding vastgesteld. U moet dan zelf een deel van de rekening betalen. De overheid bepaalt de hoogte van de eigen bijdrage. Deze moet u ook betalen als u het verplicht eigen risico al hebt betaald.
Woonachtig en/of verzekerd in het buitenland
Voor meer informatie over wonen of verzekerd zijn in het buitenland, klik hier.
Verwijzing en beschikking voor vergoeding nodig
- Medisch Specialistische Revalidatie
Voor vergoeding van uw consult, opname en/of behandeling in Heliomare heeft u een verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts, specialist ouderengeneeskunde of medisch specialist nodig. Niet bij alle zorgverzekeringen gelden dezelfde verwijzers als geldig. Neem hiervoor ook contact op met uw zorgverzekeraar. De verwijzing mag op het moment van de start van uw behandeling niet ouder zijn dan 3 maanden. Zonder geldige verwijzing kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen of dat u pas behandeld wordt als u de juiste verwijzing heeft. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk. Een verwijzing is, na afgifte, een jaar geldig.
- Behandelprogramma Hersenz
Voor vergoeding van het behandelprogramma Hersenz heeft u een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist nodig. Valt u onder de WLZ, heeft u voor de vergoeding een WLZ-beschikking nodig dat u het behandelprogramma Hersenz mag volgen.
- Ambulante Begeleiding
Voor de vergoeding van Ambulante Begeleiding is een beschikking nodig vanuit de financiering Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
Identificatieplicht
In Nederland geldt een identificatieplicht in de zorg. Dit betekent dat u zich altijd moet kunnen identificeren. Deze identificatieplicht in de zorg is van toepassing op iedereen (ook minderjarigen onder de 14) die gebruik wil maken van zorg bij Heliomare.
De identificatieplicht in de zorg is in het leven geroepen om toenemende fraude met zorgpassen tegen te gaan. Omdat onrechtmatig gebruik werd gemaakt van zorgverzekeringen leidde dit tot financiële schade. De fraude had echter ook tot gevolg dat er medische fouten werden gemaakt doordat patiëntendossiers door de identiteitsfraude aan de verkeerde personen werden gekoppeld. Om zowel de financiële als de medische schade die deze fraude tot gevolg had te kunnen voorkomen werd de identificatieplicht ingevoerd.
Als geldig identiteitsbewijs worden geaccepteerd:
- Een geldig Nederlands paspoort
- Een geldig rijbewijs
- Een geldige Nederlandse identiteitskaart
- Een geldig vreemdelingendocument
Burgerservicenummer (BSN)
Deze identificatieplicht komt onder meer voort uit het feit dat zorgverleners meer en meer gebruik gaan maken van het Burgerservicenummer van hun patiënten. U moet hierdoor dus kunnen aantonen dat het getoonde BSN ook daadwerkelijk bij u hoort.
Controle op verzekeringsgegevens (COV)
Om uw behandeling te kunnen declareren bij uw zorgverzekering worden uw verzekeringsgegevens gecontroleerd. Deze controle geeft Heliomare informatie over hoe u verzekerd bent en met welk zorgverzekeringspakket (basis en/of aanvullend). Deze controle wordt alleen uitgevoerd indien uw behandeling wordt vergoed vanuit de zorgverzekeringswet, Wet Langdurige Zorg (WLZ) of de aanvullende zorgverzekering. Deze controle wordt niet uitgevoerd indien u een beschikking vanuit de gemeente (WMO) of de Jeugdwet (JW) hebt.
Vergoeding zonder identificatie?
Identificatie bij Heliomare is cruciaal voor de betaling van de medische zorg die u nodig hebt. Kunt u namelijk geen geldig identiteitsbewijs overleggen, dan kunnen wij de kosten niet declareren bij uw zorgverzekering. Dit betekent dat uw zorgverzekeraar niets vergoedt en dat alle kosten voor uw eigen rekening komen. Voor u een zeer onwenselijke situatie aangezien medische kosten al snel zeer hoog kunnen oplopen.
Als u wordt uitgenodigd voor een eerste afspraak bij de revalidatiearts bent u verplicht om u te identificeren op een van onze locaties in Wijk aan Zee, Heemskerk, Bergen of Heerhugowaard.
Wanneer u bij de eerste afspraak geen geldig identiteitsbewijs kunt overleggen heeft u wettelijk 14 dagen de tijd om alsnog een geldig identiteitsbewijs te overleggen.
Heeft u vragen?
Voor vragen over declaraties neemt u eerst contact op met uw zorgverzekeraar. Eventueel kunt u contact opnemen met de afdeling Zorgregistratie, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 12 uur via T 088 920 88 88.
Websites voor meer informatie