Als cliënt, patiënt of leerling van Heliomare heeft u rechten en plichten als het gaat om uw behandeling of begeleiding. Daarnaast heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens en uw integriteit. Heliomare hanteert een aantal gedragscodes om u een veilig woon- of verblijfsklimaat te verschaffen.
Uw rechten als patiënt of cliënt
De patiëntenrechten zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). In deze Wet zijn zaken met betrekking tot de relatie patiënt en hulpverlener vastgelegd. De behandelaars hebben de plicht om u informatie te geven over uw ziekte of aandoening, onderzoeken, behandeling, de gevolgen hiervan en eventuele risico's. U mag alleen behandeld worden als u toestemming geeft. Hiervoor heeft u informatie nodig. Samen met u en/of uw familie wordt een behandelplan opgesteld. Uw behandelaar is verplicht een dossier bij te houden. Binnen Heliomare gebruiken we een elektronisch patiëntendossier. Hierin staan alle gegevens die betrekking hebben op uw behandeling. U heeft in principe recht op inzage in uw dossier, met uitzondering van de gegevens die niet over u zelf gaan. Wilt u inzage in uw dossier, dan kunt u contact opnemen met uw behandelaar. U kunt hier het privacyreglement van Heliomare inzien. Heliomare houdt zich aan de richtlijnen die staan omschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Uw plichten als patiënt of cliënt
Als patiënt, cliënt of leerling (ouder(s)/verzorger(s) heeft u ook plichten. U moet de behandelaars en begeleiders duidelijk en volledig informeren, zodat het behandelteam of begeleidingsteam de juiste behandeling en/of begeleiding kan geven. U speelt zelf een belangrijke rol in uw behandeling en dagprogramma. U bent voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor het slagen van uw revalidatieplan of behandelprogramma. Als u iets nog niet helemaal begrijpt, uw doelen wilt veranderen, of als u meer wilt weten, kunt en moet u dit duidelijk aangeven. Verder heeft u de plicht om Heliomare te betalen voor de geleverde diensten.
Voor meer info over de WGBO en andere wetgeving op het gebied van de gezondheidszorg kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid.
Uw persoonlijke gegevens
Wanneer u bij ons komt voor een eerste afspraak (consult), opname of behandeling dan vragen wij u om uw contactgegevens (zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres), geboortedatum, de gegevens van uw zorgverzekering, de verwijsbrief, uw huisarts, uw apotheek en eventueel andere betrokkenen zorgverleners.
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, kan het zijn dat wij u vragen om een aantal vragenlijsten in te vullen met vragen over uw ziektebeeld, de medicijnen die u gebruikt en vragenlijsten welke ons helpen om een volledige diagnose en behandelplan op te stellen. Deze vragenlijsten worden opgeslagen in uw (medisch)dossier.
Wij vragen u om uw legitimatiebewijs om er zeker van te zijn dat u het bent in verband met uw veiligheid en ter voorkoming van fraude. Wij zijn wettelijk verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) te registreren en te gebruiken ter identificatie.
Uw e-mailadres gebruiken wij voor het versturen van uw afspraakbevestiging, algemene informatie, vragenlijsten en enquêtes over onze dienstverlening. Indien u bezwaar heeft dat wij uw e-mailadres voor bovenstaande doeleinde gebruiken kunt u dit kenbaar maken via een e-mail bericht naar aanmeldpunt@heliomare.nl.
Meer informatie vindt u op de pagina Uw medische gegevens.
Privacy
Heliomare gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Dit staat omschreven in het privacyreglement van Heliomare.
Vertrouwenspersoon seksuele intimidatie cliënten
Heliomare beschikt over vertrouwenspersonen seksuele intimidatie voor cliënten/patiënten/leerlingen. De vertrouwenspersoon verleent hen hulp in geval van (vermeende) seksuele intimidatie en begeleidt de cliënt zo nodig bij het nemen van actie. Heliomare heeft het beleid rondom seksuele intimidatie door cliënten of medewerkers vastgelegd in richtlijnen. U kunt deze bij de vertrouwenspersonen opvragen.
Gerrit Beldman (vertrouwenspersoon volwassenen)
T 088 920 84 38*
E g.beldman@heliomare.nl
*wilt u bij geen gehoor, s.v.p. een mail sturen met het verzoek terug te bellen of een terugbelverzoek doen via de receptie 088 920 88 88.
Agressiebeleid Heliomare
Binnen Heliomare kunnen cliënten en medewerkers worden geconfronteerd met agressie en ander ongewenst gedrag. Het beleid van Heliomare is gericht op het verschaffen van een veilig woon-, verblijfs- en werkklimaat voor cliënten en medewerkers. Heliomare tolereert dan ook geen ongewenst gedrag als agressie. Met betrekking tot het voorkomen van en reageren op agressie en ongewenst gedrag is een gedragscode opgesteld. U kunt het Agressiebeleid raadplegen. Hierin staan bovendien stappenplannen opgenomen waarin staat omschreven hoe men als medewerker moet en als cliënt kan handelen bij een agressie-incident of ander ongewenst gedrag.
Niet tevreden over uw behandeling?
Heliomare staat voor goede en professionele zorg en onderwijs. Toch kan het zijn dat u ergens niet tevreden over bent. Wat u dan kunt doen, leest u op de pagina Klachten en suggesties.